Bruge Noncompete aftaler for at beskytte din virksomhed fra

Sp.: en af mine tidligere medarbejdere har startet en konkurrerende virksomhed og opfordrer mine klienter og forsøger at stjæle deres virksomhed fra mig. Har jeg nogen retlig regres mod ham?

–Brad J.

A: Jeg hader at bryde det til jer, Brad, men medmindre dette tidligere ansat underskrevet en noncompete aftale om din løn, er der sandsynligvis meget lidt du kan gøre for at stoppe ham fra bejler dine kunder. Du bør diskutere situationen med din advokat, men medmindre denne person også bryde loven på anden måde (ved hjælp af stjålne forretningshemmeligheder, for eksempel) din advokat vil nok enig med mig.

Renegade tidligere ansatte ridning free enterprise wave er en af grundene noncompete aftaler vinder i popularitet blandt arbejdsgivere, der håber at kunne bruge dem til at beskytte deres forretning mod konkurrencedygtige trusler lanceret af tidligere ansatte. Mange arbejdsgivere kræver nu, at nøglemedarbejdere tilmelder noncompetes som en bestemmelse af beskæftigelse. Mens underskrive noncompetes normalt ikke betyder sidde godt med medarbejdere, der ser dem som potentielle vejspærringer til deres opadtil ambulant karrierevej, vil mange virksomheder ikke ansætte en nøglemedarbejder uden hans eller hendes underskrift på den stiplede linje.

En noncompete aftale er en formel kontrakt mellem dig og dine medarbejdere, hvor de lover ikke at bruge oplysninger eller kontakter relevante for din virksomhed i et konkurrerende situation. Med andre ord, de er enige om ikke at tage alt, hvad de lærer arbejder for dig og sætte det til brug for en anden. Dette kunne betyde kommer til at arbejde for en konkurrent eller starte egen konkurrerende virksomhed.

Mens ikke populær hos medarbejdere, er noncompete aftaler en god måde for arbejdsgiverne til at holde vigtige medarbejdere på lønningslisten og beskytter firmaets navnebeskyttede information. Når det er sagt, ikke må gå overbord med noncompetes: ikke hver medarbejder bør være forpligtet til at underskrive en. Hvis en medarbejder har ikke adgang til følsomme oplysninger, kunden eller regnskabsmæssige data eller integreret del af den samlede succes for din virksomhed, er der ingen grund til at få dem til at underskrive en noncompete. Pedel, eksempelvis trussel meget lille din virksomhed hvis han får et job med en konkurrent. Din salgschef, på den anden side kan ødelægge din virksomhed ved at koble sin vogn til en konkurrerende hest.

Medarbejderne, der skal underskrive noncompete aftaler? Mens forudsætningerne varierer fra virksomhed til virksomhed, er følgende en god generel liste. Udtrykket “ansatte” repræsenterer udøvende niveau, forvaltning, tilsyn, og ikke-ledelsen i forhold til dette eksempel:

-Medarbejdere involveret i forskning eller produkt udvikling. -Medarbejdere involveret i konstruktion, fabrikation, engineering og fremstillingsprocessen. -Medarbejdere, der service produkter lavet og solgt af din virksomhed. -Salg og servicemedarbejdere, der har regelmæssig kontakt med kunder eller følsomme kundeoplysninger. -Medarbejdere med adgang til følsomme forretningsmæssige oplysninger eller forretningshemmeligheder. -Mest vigtigere, medarbejdere, der har tilstrækkelige oplysninger om din virksomhed, som ville gøre det muligt for dem at starte en konkurrerende virksomhed.

De fleste business eksperter er enige om, at noncompete aftaler er generelt en god måde at beskytte din virksomhed. Ulempen er at noncompete aftaler er ofte vanskeligt at håndhæve og i nogle stater, kan slet ikke være eksigible. Mange statslige domstole har fastslået, at noncompete aftaler er for restriktiv på en medarbejder ret til at tjene til føden.

I Californien, for eksempel, er noncompetes generelt kun håndhæves i forbindelse med salget af en virksomhed og ikke til medarbejderne. I Alabama, noncompetes er normalt fuldbyrdes i kun to sammenhænge: salg af en virksomhed og i forbindelse med beskæftigelse- men selv da håndhævelsen kræver, at der er en lovlig interesse fortjener beskyttelse.

Nogle stater kræver, at noncompete underskrives i begyndelsen af ansættelsesforholdet og vil kun overveje håndhævelsen af en noncompete underskrevet efter den indledende beskæftigelse dato hvis underskrivelsen af noncompete var ledsaget af en forfremmelse, rejse i løn, eller anden begivenhed, udvidede medarbejderen til en vigtigere rolle i virksomheden.

For at kunne håndhæves, noncompete aftaler skal være rimelig på tre konti: tid, geografi og omfang. Med hensyn til tid, du kan ikke begrænse en person fra at konkurrere med dig for evigt, så et til tre år er den accepterede periode for de fleste noncompetes.

Med hensyn til geografi, kan du gennemtvinge begrænsning i det generelle område hvor du drive forretning, men du kan ikke gennemtvinge begrænsninger ud over disse grænser. Og for område, aftalen kan begrænse visse handlinger hos medarbejderen, men kan ikke være så generelt restriktive, at medarbejderen ikke kunne tjene en levende arbejder i den samme industri i en noncompetitive holdning.

En interessant ting at bemærke: noncompete aftaler håndhæves ikke mod visse “fagfolk,” som læger, CPA og advokater (hvem tror du skriver alle noncompetes).

På dette tidspunkt, Brad, det bedste du kan gøre er kontakt din advokat til at se, om du har andre grunde til dragten, så kontakt dine kunder og lad dem vide, hvad der foregår.

Forklare situationen med hensyn til den tidligere medarbejder, men gøre det stille og roligt og modstå trangen til at fortælle dem, hvad du virkelig mener om denne fyr. Viser din vrede at kunden vil ikke hjælpe dig med at holde deres virksomhed.

Bekræfte dit forhold til klienten, fortælle ham, hvor meget du sætter pris på hans virksomhed, minde ham om dit track record og niveau af service, så spørg et simpelt spørgsmål: Hvad kan jeg gøre for at sikre din forretningsophold med mig?

Her er til din succes!

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *